تاریخ:10 بهمن 1400

کد خبر: 117

برچسب‌ها

کولیوند: تحریم ها تاثیر چشمگیری بر انجام عملیات های بشردوستانه تحمیل کرد

کولیوند: تحریم ها تاثیر چشمگیری بر انجام عملیات های بشردوستانه تحمیل کرد
رئیس جمعیت هلال احمر در دیدار با مدیر هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران با اشاره به تاثیر چشم‌گیر تحریم‌ها بر ایجاد محدودیت برای انجام عملیات‌های انسان‌دوستانه، گفت: شما و همکارانتان نباید در ضبط و ثبت مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا در زمینه کمک های بشردوستانه ایجاد می کند، کوتاهی کنید.

به گزارش رستگار خبر از جمعیت هلال احمر، دکتر پیرحسین کولیوند عصر امروز یکشنبه در دیدار با استفان پریزنر با تاکید بر این مطلب افزود: شعار تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای جهانی که سازمان ملل در راس آن‌ها است‌، کمک و دستگیری از محرومان دنیاست؛ اما اکنون تحریم‌ها به گونه‌ای اثرگذار است که نه تنها مردم ایران بلکه میهمانان افغانستانی ما که در ماه‌های گذشته تعدادشان نیز افزایش زیادی داشته است، دچار مشکل شده‌اند.

وی اضافه کرد: تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد که ما بتوانیم با تعامل مناسب و دریافت اعتبارات بین‌المللی کمک لازم را به این پناهجویان بکنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در دو سال گذشته سیل و زلزله و همچنین خشکسالی، تعداد زیادی عملیات بزرگ و سنگین را بر دوش امدادگران و نجاتگران این جمعیت گذاشت اما آنچه که بسیار قابل توجه است، خدمات ما در پیشگیری و کنترل همه‌گیری کووید ۱۹ بود.

کولیوند ادامه داد: هرچند که گفته‌ می‌شود ورود دارو و تجهیزات پزشکی به ایران مشمول تحریم‌ها نیست اما در عمل بیشترین محدودیت برای همین بخش ایجاد شد و جمعیت هلال احمر ایران موفق شد نیاز کشور را برای تهیه بسیاری از اقلام بهداشتی مثل ماسک یا تدارک اکسیژن برای بیماران، با ایجاد خط تولید در شرکت‌های زیر مجموعه خود رفع کند.

شما و همکارانتان نباید در ضبط و ثبت مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا برای دریافت یا ارسال کمک‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند؛ کوتاهی کنید چراکه شعار تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای جهانی که سازمان ملل در راس آن‌ها است‌؛ کمک و دستگیری از محرومان دنیاست

وی تصریح کرد: اما اوج این سربلندی، واردات عمده واکسن توسط جمعیت هلال احمر به ایران بود؛ بیش از ۱۳۰ میلیون واکسن خارجی کرونا وارد ایران شد که بخش بسیار بزرگی از آن را جمعیت هلال احمر در محدوده زمانی اندکی به ایران آورد.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه اظهارداشت: از آنجاکه که کشور ایران از انواع بلایا و سوانح طبیعی در امان نیست، امدادگران هلال‌احمر تجربیات بزرگ و ویژه‌ای دارند و ما این آمادگی را داریم تا با سخاوت، انتقال تجربه و دانش را به هر کشوری در دنیا انجام دهیم و همچنین از آموختن تجارب متفاوت سایر کشورها استقبال می‌کنیم.

وی افزود: تعداد داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تاکنون بیش از یک میلیون نفر بوده ولی ما تدابیری اندیشیده‌ایم که این عدد را تا ۱۰ میلیون نفر افزایش دهیم و این با ابزارهایی همچون «خانه‌های‌ هلال» دست یافتنی است.

کولیوند ادامه داد: خانه‌های‌هلال ابتکار جمعیت هلال احمر ایران است که با رویکرد «اجتماع محور» دسترسی ما را در مناطق کم‌برخوردار شهری، روستاهای دورافتاده و حتی مناطق عشایری ممکن کرده است و ما با آموزش مردم در این خانه‌ها بیشترین افراد آموزش‌دیده و بالاترین میزان خدمت‌رسانی را در سال‌های پیش‌رو تجربه خواهیم کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر تاکیدکرد: از افزایش ارتباط و همکاری‌های داوطلبانه با سایر کشورها و به خصوص کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم و ارتباط تنگاتنگ و سازنده‌ی ما با فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر نشان‌دهنده علاقه ما به افزایش سطح این تعاملات است.

 

تاکید دبیرکل سازمان ملل به تاثیر نامطلوب تحریم ها علیه ایران

مدیر هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران، وسعت و قدرت عملیاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را قابل تحسین دانست و گفت: در کشورهای اروپایی تقریبا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی را ارزش خدمات داوطلبانه در نظر می‌گیرند و با توجه به آماری که دکتر کولیوند از تعداد داوطلبان هلال‌احمر ارایه کرد؛ احتمالا این عدد در ایران بیشتر است.

تاثیر مخرب تحریم‌ها بر اقدامات انسان‌دوستانه را به دبیرکل محترم سازمان ملل انتقال داده‌ام و ایشان نیز در گزارش ۶ ماهه دوم سال گذشته به تاثیر نامطلوب تحریم‌ها علیه ایران در محدود کردن کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد.

استفان پریزنر تاکیدکرد: تعداد داوطلبان نشان‌دهنده سرمایه‌های اجتماعی یک کشور است. تعداد بالای داوطلبان انعکاس تمایل درونی یک جامعه برای کمک به همنوع است و این شاخصه مهمی برای یک اجتماع به حساب می‌آید.

وی گفت: من تاثیر مخرب تحریم‌ها بر اقدامات انسان‌دوستانه را به دبیرکل محترم سازمان ملل انتقال داده‌ام و ایشان نیز در گزارش ۶ ماهه دوم سال گذشته به تاثیر نامطلوب تحریم‌ها علیه ایران در محدود کردن کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد.

مدیر هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران گفت: ما بسیار علاقه‌مند هستیم که همکاری‌های خود را به طور مستقیم با هلال‌احمر که نهادی مردمی است، انجام دهیم اما متاسفانه براساس دستورالعمل‌ها همه‌ی کمک‌های سازمان ملل را به دولت پرداخت می‌کنیم. به عنوان نمونه تمامی بودجه کمک ما به پیشگیری و پاسخگویی سوانح و بلایا، به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ایران اهدا می‌شود.

استفان پریزنر گفت: ما علاقه‌مند هستیم که طرف حساب خود را جمعیت هلال احمر بدانیم و تلاش می‌کنیم که حداکثر همراهی و همکاری را با هلال احمر داشته باشیم اما درباره کمک‌های مالی، مجبور به همکاری با دولت هستیم.

او افزود: ما می‌دانیم که جمعیت هلال‌احمر ایران چه اقدامات ارزشمندی در رابطه به پناهجویان افغانستانی انجام داده است اما ناگزیر اعتبار مالی آن را به اداره اتباع و مهاجرین خارجه وزارت کشور می‌پردازیم.

در سال گذشته مبلغ کمک به ایران را تا دو برابر افزایش دادیم و خوشبختانه این روند افزایشی آغاز شده است.

برچسب‌ها

 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار

نظر شما